10 Tips voor het ontwikkelen van een succesvolle Google Adwords Campagne

10 Tips voor het ontwikkelen van een succesvolle Google Adwords Campagne

Google AdWords is een krachtig instrument binnen de online marketing. Je kunt hele complexe, doelgerichte, tegen lage kosten en met hoge conversie-ratio’s campagnes uitvoeren.

Nu weet ik uit ervaring dat het best een hele klus is, om voor het eerst een Google AdWords campagne op te zetten. Door de jaren heen heb ik genoeg blunders begaan op dit gebied, zodat ik daar met gemak een boek over kan schrijven.
Door schade en schande wijs geworden, vul ik tegenwoordig een aantal vragen in op een spreadsheet.

DE VRAGEN DIE JIJ JEZELF MOET STELLEN

1. WIE IS MIJN DOELGROEP?

Eigenlijk is dit een ‘no-brainer’. Voordat je gaat adverteren, wil je uiteraard weten voor wie de advertentie bedoelt is. Wie ga je bereiken?
Mij helpt het om de demografie van de klanten in kaart te brengen:

• Is het bedrijf dat in een lokale markt opereert
• Gaat het om bedrijven, individuen of gezinnen?
• Zoeken ze mobiel of via een desktop/laptop?
• Wat weten ze van jouw producten en/of diensten?
• Als ze nu zoeken, wat willen ze dan?

Laat ik als voorbeeld een Eetwinkel en Espressobar nemen. Die zit hemelsbreed op zo’n 100 meter van ons kantoor.
Doelgroep:

• De klant is lokaal
• Het gaat om de mensen die zakelijk lunchen
• Ze zoeken via hun computer op het werk
• Ze hebben de Eetwinkel en Espressobar wel gezien, maar zijn er nog nooit klant geweest
• Ze zijn op zoek naar een nieuwe plek voor de lunch

blogitp08

2. WAT GA IK MIJN KLANTEN AANBIEDEN?

Bij elke goede marketing campagne wordt er een probleem opgelost (of gecreëerd). Daarnaast moet je de klanten vertellen waarom jouw bedrijf de beste is om de gewenste resultaten voor je klanten te realiseren. Deze vragen beantwoorden helpen daarbij:

• Wat maakt jouw bedrijf uniek en anders dan jouw concurrenten?
• Wat zijn de belangrijkste unique selling points (USP)?
• Wat biedt je op dit moment aan, zodat je klanten op de advertentie klikken?

Weer even terug naar de Eetwinkel en Espressobar en hun aanbod:

• Wij zitten vlak bij je met een vers assortiment en alles wordt met zorg bereid
• Wij werken met kwalitatieve ingrediënten van zorgvuldig geselecteerde toeleveranciers
• Wij bieden gratis levering van verzorgde lunches op het park

Je kunt meerdere campagnes voeren om verschillende aanbiedingen onder de aandacht te brengen.

blogitp37

3. WAAR ZOEKEN MIJN KLANTEN NAAR?

Bij Google AdWords wordt je door je klanten gezien, wanneer zij zoeken naar jouw producten en/of diensten.
Hierbij is het dus belangrijk om in de huid van je klant te kruipen. Wat zouden zij bij de Google intypen?
Voor de Eetwinkel en Espressobar, zouden dit zoekwoorden kunnen zijn:

• Lunch mediapark Antwerpen
• Green monster-smoothie
• Catering mediapark Antwerpen

Jouw zoekwoorden zijn één van de belangrijkste onderdelen van jouw AdWords campagnes. Zij zijn de zaken die jouw advertenties door de Google Algoritmes krijgen. Je kunt gebruik maken van de Google AdWords Zoekwoordplanner om statistieken over je zoekwoorden te krijgen, of als je nieuwe ideeën wilt.

4. WAT WIL IK BEREIKEN MET MIJN ADVERTENTIE CAMPAGNES

Als je niet weet wat je wil bereiken met de advertentiecampagne, is het lastig meten. Daarnaast is het zo, dat hoe beter jij weet wat je wilt bereiken, des te beter je resultaten zullen zijn.
Mogelijke campagendoelstellingen:

• Toename van bezoeken aan je bedrijf van 20%
• Toename van het verkeer naar je website met 20%
• 10% meer online verkoop conversies
• 15% meer leads

Maak je doelstellingen S.M.A.R.T.

Je krijgt niet veel plaats.
25 tekens voor de titel.
70 tekens voor de inhoud.
35 tekens voor de URL.
Wees beknopt, doch doeltreffend

blogitp40

5. WAT WIL IK DAT MIJN KLANT GAAT DOEN?

Als jouw klanten de advertentie zien, wil je dat ze iets gaan doen. Anders is het zonde van je tijd en geld.
De doelstellingen die je in de vorige vraag hebt gedefinieerd helpen je daarbij.

• Online reservering maken
• Doorklikken naar een landingspagina
• Uw Facebook pagina liken
• Catering bestellen

6. HOE KRIJG IK MIJN KLANTEN ZOVER OM ACTIE TE ONDERNEMEN?

Het is handig om alvast een aantal ‘Call-To-Actions (CTA’s) te definiëren, voordat je de advertentietekst gaat schrijven.
Een goede CTA is kort en eenvoudig, dit zorgt voor een hogere conversie.
Je kunt klanten ook motiveren door gebruik te maken van aanbiedingen die een bepaalde periode geldig zijn, exclusieve kortingen of andere USP’s die een mate van schaarste aangeven.
Meer hierover is te vinden in het blogartikel: De Zes Geheimen Van Het Overtuigen

7.WAT DOEN MIJN CONCURRENTEN?

Het is verstandig om af te stemmen op de keuzes die jouw klanten hebben. Kijk maar eens bij je concurrenten wat zij met Google AdWords of andere advertentieplatformen doen.
Bekijk jouw concurrenten aan de hand van jouw zoekwoorden, of zoek in Google op de bedrijfsnaam van je concurrenten.
Maak een concurrentieanalyse, waarbij je de sterke en zwakke kanten van hun campagnes op een rijtje zet. Bepaal hoe jij het beter kan doen, om zo meer klanten te krijgen.
Door je concurrenten te bekijken leer jij te begrijpen waar jouw bedrijf mee concurreert – en wat je kunt doen om jouw campagnes te optimaliseren.

8.WAT IS MIJN BUDGET?

‘Money, money, money’. Je gebruikt je PPC advertenties om winst te genereren. Plan hoe jij jouw geld gaat uitgeven aan Google AdWords.
Google AdWords prijzen worden dagelijks vastgesteld. Als je nog nooit een online advertentie hebt geplaatst, kan dit nieuw zijn voor je. Zorg ervoor dat je begrijpt hoe het systeem van prijsstelling werkt.
Het belangrijkste wat je weten moet is de standaard PPC.
Pay-Per-Click (PPC) geeft je de mogelijkheid om aan te geven hoeveel jij wilt uitgeven, op basis van het aantal clicks op jouw advertentie. Het zijn de standaard kosten, wanneer je een advertentiecampagne gaat maken.

Bereken een dagbudget, die past bij jouw zakelijke behoeftes. Als je nieuw bent zou ik beginnen in het €20 – €50 per dag bereik. Je kunt je advertenties monitoren en het budget aanpassen gedurende de campagne. Dus als je resultaten heel goed zijn – kun je jouw advertentiebudget verhogen.
Je kunt ook werken met de maximale kosten per click (max. CPC). Dit is het maximale bedrag dat je bereidt bent te betalen voor één click. Hier komt strategie om de hoek kijken.

Hoe meer jij bereidt bent te betalen voor één click, des te groter is de kans dat je meer verkeer krijgt. Andersom werkt het ook, des te minder je bereidt bent te betalen, des te kleiner is de kans dat je verkeer krijgt.
Dit is echt een kwestie van doen! Werk bijvoorbeeld met meerdere advertentieteksten voor één aanbieding, om te zien welke het beste werkt.

9.HOE LANG LOOPT MIJN CAMPAGNE?

Hoe lang laat jij je advertenties lopen? Dit kan per campagne verschillen. Daarom is het verstandig om dit te plannen.
Stel dat je een online coupon aanbiedt voor jouw klanten, zodat zij op 2e paasdag 25% korting op de prijs krijgen. Dan laat je de campagne stoppen wanneer het aanbod eindigt (2e paasdag).

Voor het genereren van naamsbekendheid of het genereren van meer verkeer naar je website, zou je de campagne langer kunnen laten lopen.
Maak in ieder geval niet de fout die ik in het begin maakte: geen duidelijke einddatum bij de advertentiecampagne! Dat loopt in de papieren.

10.HOE GA IK DE RESULTATEN METEN?

Er zijn bijna een onbeperkt aantal manieren om je campagnes te volgen en te meten met Google AdWords.
Wat je gaat meten zal veelal afhangen van je wilt bereiken met je campagnes.
Wat ik iedereen kan aanraden is om Google AdWords te koppelen aan Google Analystics. Hierover volgt later nog een artikel.

TOT SLOT

Als je eenmaal de vragen hebt doorlopen, heb je de tools in handen om een succes te maken van je Google AdWords campagnes. Begin klein en blijf voortdurend testen. Maak een paar advertenties en ga hier eerst mee aan de slag. Succes!

Reacties
Share

Alain ademt het internet. Hij is steeds mee met de laatste nieuwtjes en gadgets en zorgt er voor dat uw bedrijf scoort binnen de digitale wereld. Alain heeft een grafische achtergrond en die komt hem goed van pas bij het onderscheiden tussen wat wel en wat niet aanslaat bij het grote publiek.

Aanbevolen Berichten

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *