Blogplan: Creëer een redactionele kalender
Er zijn twee stappen om te komen tot een succesvol blogplan. Wijs als eerste tijdstippen/periodes aan voor het bloggen. Dit zijn de momenten waarbij je creativiteit op z’n hoogtepunt is, wanneer je je geïnspireerd en productief voelt.
Om een catalogus van content te maken die snel wordt geïndexeerd bij de zoekmachines, adviseer ik je om minimaal 1 tot 3 keer per week voor je WebBlog te schrijven. Reserveer deze tijd dus. Bijvoorbeeld: maandag, woensdag en vrijdag van 9:00 tot 9:30 uur is je blogtijd. Dat is de tijd die je besteed aan schrijven.
Spendeer één keer per week een extra 15 minuten om een langere, meer gedetailleerde post te schrijven.
De tweede stap, ga je gedurende twee dagen in de week 30 minuten besteden aan het lezen van andere WebBlogs – in je branche – en geef je commentaar daar waar je iets kunt toevoegen en het zinvol is. Het zorgt niet alleen voor meer zichtbaarheid en meer bekendheid, het kan ook meer verkeer naar je eigen WebBlog genereren. Het laat zien dat je actief bent en brengt je onder de aandacht van mensen die je voorheen nog niet kende.
Maak een lijst van posts en onderwerpen waar je over gaat schrijven.
Dit zal je helpen efficiënt gebruik te maken van je blogtijd. Je hoeft geen kostbare tijd te besteden aan het uitzoeken waar je over zult schrijven.
Gebruik de eerder genoemde lijst met categorieën die van belang zijn voor je doelgroep. Maak aan de hand van de categorieën een lijst van 5 tot 10 subonderwerpen die gerelateerd zijn aan elke categorie.
Als je 10 hoofdcategorieën hebt en 5 subonderwerpen voor elke categorie, dan heb je 50 artikelen voor je weblog bij de hand.
Moeilijkheden met het maken van jouw blogplan? Aarzel niet en neem contact op met Alain.
Je kunt nog een laag toevoegen aan je planning, door elk onderwerp toe te wijzen aan een bepaald type post:
- How-to
- Top 10 lijst Opinie
- Case studie
- Q&A (vraag en antwoord) Interview
- Infographics
Tenslotte, wijs elk subonderwerp toe aan een datum op je blogplan en je hebt 4 maanden met ideeën voor posts op je WebBlog, zodat je niet zit te staren naar een blanco pagina. Uiteraard is dient dit systeem als een handreiking, een gids. Er is niets wat je tegenhoudt om spontaan een post te schrijven als er een nieuw evenement of belangrijk onderwerp in je organisatie speelt.
Meer weten over bloggen? Lees onze blog ‘Tips om te bloggen’
Social Media Antwerpen | Social Media Expert | Social Media Expert Antwerpen
Marketing op Social Media | PR Bureau Antwerpen
Cursus Social Media | Social Media Bureau Antwerpen
Social Media Marketing | Social Media Pakketten | Social Media Beheer
Social Media laten beheren | Aantal likes facebook verhogen | Aantal volgers instagram verhogen
Meer verkeer op uw social media | Meer bezoekers op uw website | Social media Strategie
Social Media voor Bedrijven | Social Media Bedrijven | Social Media Advertising
Social Media Plan | Social Media Campagne | Alain Hoeckx | blogplan