Marketing strategie
We zetten een strategie op die past het verhaal dat uw bedrijf vertelt
Vaak zal social media een onderdeel zijn van de bestaande marketingcommunicatie strategie. Een extra kanaal om uw doelgroep te bereiken. Soms kan het ook zijn dat Social Media exclusief wordt ingezet. Dit kan verschillende oorzaken hebben: budget, imago, experiment of aard van de campagne.
Hoe dan ook, in alle gevallen zal u één of meerdere doelstellingen moeten formuleren, of die nu vastliggen in het marketingplan of in uw specifieke Social Media plan.
Het vergroten van het bereik, ofwel zichtbaarheid
Het volgen en beïnvloeden van de reputatie van de organisatie en merkbeleving onder een bepaalde doelgroep online
Het vergroten van de interactie met de doelgroep en het verkrijgen van feedback
Het verkrijgen van nieuwe ideeën voor productinnovatie door de interactie met de doelgroep aan te gaan
Het realiseren van extra omzet onder bestaande klanten
Het bereiken van nieuwe klantsegmenten
In gesprekken met klanten komt vaak de vraag naar boven waarom u überhaupt Social Media wenst in te schakelen. Een veel gebruikt ‘excuus’ is “omdat iedereen er mee bezig is”.
Is dit het geval, stop dan nu! Het inzetten op Social Media zonder duidelijke richting resulteert in geklungel en kan meer schade berokkenen dan dat het iets oplevert.
Uiteraard kan het ‘meegaan met de tijd’ of ‘de concurrentie bijbenen’ een legitieme reden vormen, maar dan wel binnen het grotere geheel van de doelstelling. Een strategie, opbouwen uit doelstellingen is een absolute must!
We zetten een strategie op die past het verhaal dat uw bedrijf vertelt
We zorgen dat uw digitaal verhaal zijn volle potentieel bereikt
We plannen berichten in volgens de 80/20 regel.
Efficiënte is key in alles wat we ondernemen
Hoe concreter, hoe beter. Getallen maken doelen specifieker en concreter. Denk ook eens aan de geografische gebieden en talen die relevant zijn voor uw doel.
Cijfers en datums maken doelen meer meetbaar.
Gebruik een werkwoord. En gebruik een werkwoord waar je ‘alles van af weet’.
Maak uw doelen uitdagend en haalbaar tegelijkertijd. Daarom hebben sommige doelen subdoelen nodig. Het grote doel lijkt helemaal niet realistisch en haalbaar, maar de subdoelen zijn relatief eenvoudig te realiseren.
Stel een deadline aan uw doel. Ook hier geldt weer dat het gemakkelijker wordt als je een groot doel opdeelt in kleinere subdoelen. Het is gemakkelijker om een tijdsduur in te schatten voor een klein project dan een groot project. Kleinere doelen zijn gemakkelijker en sneller te bereiken. Doordat u kleinere doelen bereikt, zal u ook gemotiveerder raken om door te gaan.
Stel u wilt uw bereik op Instagram vergroten. Dit kan betekenen dat u meer volgers wenst, nog specifieker; u wenst volgers die u zijn gaan volgen (dus niet diegene die u terug volgen!).
De S.M.A.R.T. formulering zou dan als volgt kunnen zijn: Binnen nu en 12 maanden wil ik 1000 nieuwe volgers op mijn Instagram account hebben. Een mooie formulering die nogal wat impliceert. U wilt nieuwe volgers hebben, die u gaan volgen. dit betekent iets voor de content strategie. U hebt content nodig die mensen gaat verleiden om u te volgen op Instagram. Lees hier verder voor content marketing
Als u werkt vanuit een bestaand marketingplan, neem de doelstellingen uit dit plan in acht. U kunt stellen dat u 10% van de doelstelling via de Social Media gaat realiseren. Schrijf deze doelstelling wel apart op en maak ze S.M.A.R.T.
Volgt u webraket trouwens al op instagram?
Wilt u een groot bereik opzetten door marketing op social media, dan is het belangrijk dat alles klopt. Uw social media profiel moet in orde zijn, uw producten moeten goed zijn en de voorraad moet altijd bijgewerkt zijn. Wanneer dit allemaal in orde is, kunt u verdere stappen ondernemen om het een echt groot succes te maken met dank aan Facebook, Instagram of Twitter.