FACEBOOK CAMPAGNE
onder de loep: Evian


Over hetBedrijf

webraket-social-media-campagne-evian-logo


Evian is een Frans mineraalwatermerk, afkomstig van de Cachatbron in Évian-les-Bains, aan de zuidkant van het meer van Genève. Evian is onderdeel van de Groupe Danone en wordt verkocht in meer dan 130 landen.

Dagelijks bottelt Evian vijf tot zes miljoen liter natuurlijk mineraalwater. In 2003 was Evian ’s werelds meest gedronken mineraalwater.

Het natuurlijke mineraalwater van Evian is afkomstig uit de Franse Alpen. De bron bevindt zich in Évian-les-Bains. Zoals voorgeschreven wordt het water gebotteld bij de bron, zonder enige bewerking. De temperatuur van het water bij de bron is 11.6 °C.

Grondige analyse


Sommige bedrijven, zoals Evian, weten perfect hoe ze hun facebookvolgers moeten aanspreken. Ze hebben een hele marketingafdeling die alles in het werk stelt om de verkoop te stimuleren. Evian is niet anders.

Wie kent de reclamespots niet waar verschillende baby’s rolschaatsen dragen en zich gedragen als jong volwassenen.


Je zal me dan ook niet horen zeggen dat Evian niet weet waar ze mee bezig zijn op Facebook.  Evian komt regelmatig met nieuwe designs voor hun flessenwater op de proppen.

Zo deden ze dat ook eind 2016. Ze werkte samen met modeontwerper Christain Lacroix voor het vormgeven van gekende flessen. Het bericht dat dit nieuwe ontwerp aankondigde kan je hier rechts vinden.

Een zuiver bericht zonder al te veel poespas dat perfect past in de eindejaarssfeer. Natuurlijk geen toeval, maar eerder goed uitgekiemde marketing. Het bericht had succes. Samen genereerde de Franstalige variant en de Nederlandstalige variant zo’n 4.500 likes.

Waar ik echter wil op inzoomen is, het gebrek aan interactie dat Evian hier aan de dag legt.

Verschillende klanten vragen zich luidop af waar ze deze flessen kunnen aanschaffen. Evian negeert deze vragen en laat de consument in de kou staan.


Andere geven dan weer openlijk toe dat ze voorstander zijn van de concurrent SPA. Een reactie met een knipoog? Een leuke woordspeling? Interactie met je gebruikers is, naar mijn gevoel, minstens even belangrijk als de boodschap die je probeert te brengen.webraket-social-media-campagne-evian-reacties2

Net zoals Evian gebruikt maakt van de volgers hun mening (kies ❤️ of ?), doen onderstaande mensen dit ook. Een mooie kans om hun product in de kijker te zetten of hun campagnes omtrent het goede doel in de verf te zetten. Ook hier laat Evian alles op zijn beloop en reageert het niet.

webraket-social-media-campagne-evian-reacties1
Met meer dan 1,5 miljoen gebruikers op je Facebookpagina is het onontbeerlijk dat er opportunisten zich komen aanbieden. Zo ook ‘The truth from all over the world’. Proberen gaat mee zeggen we in het Antwerpse wel eens. Waarom Evian deze reactie niet rapporteerde als SPAM en vervolgens liet verwijderen geeft wederom aan dat, eens ze een bericht geplaatst hebben, er geen verder opvolging plaats vind.

webraket-social-media-campagne-evian-reacties3

Conclusie: Evian weet hoe het zijn Facebookpagina levendig en interessant moet houden, zonder dat de gebruiker het gevoel heeft dat er reclame door zijn strot geramd wordt. Echter kan het nog wel het één en ander leren van bericht-monitoring nadat het geplaatst wordt.

Resultaat:

  • ? 2200 likes
  • ? 29 keer gedeeld
  • ?️50 reacties

webraket-social-media-campagne-evian-bericht

Klik op screenshot om een groter voorbeeld te zien.


webraket-social-media-campagne-evian-bericht-nederlands

Klik op screenshot om een groter voorbeeld te zien.




U wil ook een campagne opstarten?

In gesprekken met klanten komt vaak de vraag naar boven waarom je überhaupt op social media zou willen inzetten.
Een vaak gebruikt ‘excuus’ is “omdat iedereen er mee bezig is”.

Is dit het geval, stop dan nu!
Het inzetten op social media zonder duidelijke richting resulteert in geklungel en kan meer schade berokkenen dan waarde leveren.

Laat het over aan Alain van webraket.
Hij weet precies wat wel en niet werkt op de social media.




Wat onzeKlanten zeggen


Wilt u een groot bereik opzetten door marketing op social media, dan is het belangrijk dat alles klopt. Uw social media profiel moet in orde zijn, uw producten moeten goed zijn en de voorraad moet altijd bijgewerkt zijn. Wanneer dit allemaal in orde is, kunt u verdere stappen ondernemen om het een echt groot succes te maken met dank aan Facebook, Instagram of Twitter.


  • Het aantal volgers op onze sociale media kanalen ging naar omhoog dankzij Alain. Nog belangrijk! Ook onze bestellingen via de webshop schoten de hoogte in!

    Ken Van Wauwe
    Ken Van Wauwe
    Eigenaar Pomade Winkel België
  • Het is een plezier om met Alain samen te werken. Zijn kennis van social media is een belangrijke aanwinst bij het verbeteren van mijn online aanwezigheid. Excellente service, vanaf het begin!

    Tessa Rossel
    Tessa Rossel
    Blogger & Eigenares Anverelle.com


Start uwCampagne vandaag!


Uw naam*

Uw telefoonnummer*

Uw E-mail*

Uw website

Hoe kan ik u helpen?

Wat is uw doel?