Facebook wedstrijden – acties zoals Like en Win

webraket-blog-facebook-wedstrijden

Wil je meer bereik hebben voor je Facebookpagina, dan kun je een wedstrijd organiseren. Er zijn veel pagina’s die Like en Win acties organiseren, maar een groot gedeelte van de acties zijn verkeerd opgezet. Zij bereiken nooit het optimale resultaat.

Daarom is dit een goed moment om eens te kijken naar de mogelijkheden. Wat zijn de regels van Facebook? Hoe zet je een succesvolle actie op en wat zijn de voordelen en de nadelen van het vergroten van het bereik op deze manier?

Al eens een kijkje gaan nemen op de facebookpagina van Webraket? Dat kan hier!

Facebook wedstrijden: De regels van Facebook

Wanneer je een actie via Facebook wilt doen, zal je je moeten houden aan de regels van Facebook. Er wordt vaak beweerd dat de wedstrijden via Facebook verboden zijn. Dat klopt niet. Je mag wel contests houden op Facebook, maar de website heeft de regels aangescherpt.

Zo moet je je altijd aan de wet houden wanneer je een actie op Facebook organiseert. Daarnaast moet duidelijk zijn dat de wedstrijd niet door Facebook georganiseerd wordt. De actie moet tot slot op de pagina of de applicatie gehouden worden. Veel pagina’s roepen op tot het delen van het bericht of het melden van vrienden. Dit mag nooit een voorwaarde zijn.

Wat wil je bereiken?

Voordat je aan de slag gaat met het opzetten van een actie of wedstrijd, is het goed om even stil te staan bij de volgende vraag: Wat is het doel? Wil je meer bezoekers of wil je meer verkopen? Dit is namelijk niet hetzelfde.

Een actie of wedstrijd kan zorgen voor veel meer bezoekers, maar het verhoogt de omzet niet automatisch. Een bezoeker is namelijk iemand die langskomt vanwege de actie, maar die net zo snel weer verdwenen kan zijn wanneer die even druk is.

Daarom moet je een stap terugnemen. Hoe kun je ervoor zorgen dat de mensen klanten worden in plaats van bezoekers? En hoe nemen de mensen deel aan de wedstrijden en kun je hier invloed op uitoefenen?

Een optie is om de mensen een mailadres en naam in te laten vullen. Op die manier kun je de mensen namelijk later nog eens bereiken. Je kunt ook vragen om een andere pagina te bezoeken als onderdeel van de wedstrijd. Hierover later meer in deze blog.

Het bereik van jouw Facebook wedstrijden

Het meest lastige blijkt het bereik van de contest te zijn. Je kunt gemakkelijk de mensen bereiken die graag iets willen winnen omdat zij hier niet voor hoeven te betalen. Maar deze mensen vallen meestal niet binnen jouw doelgroep, want het zijn geen potentiële klanten.

Dit heeft vaak te maken met de manier waarop de actie opgezet is. Wanneer je een reis weggeeft terwijl je niets met reizen doet, dan slaat je actie de plank mis. Geef je producten weg die je wilt verkopen, dan is het ook niet handig.

Wat is dan de truc? In mijn ogen is het slim om een gerelateerd product weg te geven, die relatie houdt met jouw aanbod. Verkoop je reizen, dan kun je bijvoorbeeld een koffer verloten onder de deelnemers. Verkoop je materialen in een bouwzaak, dan kun je een barbecuepakket verloten onder de mensen die deelnemen, aangezien de meestal aan het verbouwen zijn en erna honger hebben.

Het is een kwestie van zoeken naar de beste aanpak, maar meestal is die redelijk goed te vinden wanneer je goed naar je eigen aanbod kijkt.

Fouten die veel voorkomen bij Facebook wedstrijden:

❌Niet voldoen aan de voorwaarden

De regels zijn duidelijk en staan eerder in dit artikel vermeld. Het is goed om je hieraan te houden, want Facebook legt steeds meer nadruk op het gemak voor de gebruikers van de website. Voldoet jouw actie niet aan de eisen en voorwaarden, dan bestaat de kans dat jouw pagina verwijderd zal worden door Facebook.

❌Onduidelijk doel in de Like en Win actie

Je wilt een actie opzetten en binnen de kortste keren staat die live op Facebook. Maar wat wil je er eigenlijk mee bereiken en wat is de aanpak die je kiest? Wanneer je hier niet van tevoren over nadenkt, is de kans groot dat de actie nooit zal doen wat jij wilt.

❌Gegevens worden niet gebruikt

Vergeet je om de gegevens van de deelnemers te verzamelen en te gebruiken, dan kun je beter geen actie houden. Het verzamelen en organiseren van de gegevens is een belangrijk deel van de wedstrijd, want dat is waar jouw marketing begint.

❌Verkeerde of geen doelgroep

Ruim 90% van de acties en wedstrijden op Facebook bereikt de verkeerde doelgroep, of heeft helemaal geen doelgroep waardoor het weggegooide tijd en verspild geld is. Zorg dat jij deze fout niet maakt.

❌‘Vergeten’ een winnaar te kiezen

Het niet kiezen van een winnaar, of het uitreiken van de prijs aan een familielid of bekende. Het is een fout die je duur komt te staan op Facebook. Je gooit je betrouwbaarheid en reputatie weg en zorgt direct voor een slecht imago. Wil je geen prijs weggeven, houd dan geen facebook wedstrijden.

❌Prijs is verkeerd gekozen

Let er altijd op dat de prijs, jouw aanbod en de doelgroep op één lijn zitten. Anders verlies je veel bereik en verhoog je de omzet zeker niet.

7 acties die interessant kunnen zijn voor jouw Facebook wedstrijden

Hieronder vind je 7 acties die interessant kunnen zijn om het bereik op jouw pagina te vergroten.

✔️ Fotowedstrijd: Laat de deelnemers een foto inzenden met jouw product. Dit zorgt ervoor dat alleen jouw klanten deelnemen aan de actie en je promoot ook je producten nog eens.

✔️ Like en Win: Deelnemers moeten een post leuk vinden als voorwaarde om deel te nemen aan de wedstrijd.

✔️ Reageer en Win: Laat mensen reageren op je post – de deelnemers kunnen antwoorden en jij kunt het leukste antwoord uitzoeken om een winnaar te kiezen.

✔️Quiz en Win: Stel een vraag waar de deelnemers het antwoord op in moeten sturen om deel te nemen. Maak het niet te lastig, je wilt juist dat mensen in gaan sturen!

✔️ Stem en Win: Plaats een aantal afbeeldingen, of een aantal opties, en laat mensen stemmen om zo deel te nemen aan de wedstrijd.

✔️ Maak de zin af en Win: Geef een halve slogan, of een paar woorden, en laat de deelnemers de zin afmaken om zo mee te doen aan de wedstrijd. Kan direct handig voor je zijn, aangezien de klanten zo jouw werk doen!

Bekijk zeker mijn eigen campagnes voor extra tips ’n tricks! #tipsvanalain

Reacties
Share

Alain ademt het internet. Hij is steeds mee met de laatste nieuwtjes en gadgets en zorgt er voor dat uw bedrijf scoort binnen de digitale wereld. Alain heeft een grafische achtergrond en die komt hem goed van pas bij het onderscheiden tussen wat wel en wat niet aanslaat bij het grote publiek.

Aanbevolen Berichten