FACEBOOK CAMPAGNE
onder de loep: Gorden Finest Beers


Over hetBedrijf

webraket-gorden-finest-beers-logo


Gordon Finest is een Belgisch bier in Schotse stijl van John Martin. Het wordt te Edinburgh gebrouwen door Scottish & Newcastle en door John Martin op de Belgische markt gebracht.

Gordon Finest Beers is een verzamelnaam voor een reeks Gordon Finest bieren die sinds begin vorige eeuw worden gebrouwen door Brouwerij John Martin. De naam “Gordon” werd reeds op 4 januari 1924 gedeponeerd door John Martin.

De naam “Gordon” is een eerbetoon aan de historisch belangrijke Schotse Gordon-clan, die onder meer in de 13e eeuw nog meevocht met Lodewijk IX van Frankrijk.

Het embleem van de bieren is een distel, symbool van Schotland, op een Schotse tartan, het blazoen van de clan. Het typische Gordon-glas is eveneens in distelvorm. Hoewel de naam “Gordon Finest” en nog meer het oorspronkelijke “Gordon’s Scotch” Engels of Schots aandoet, is het bier daar onbekend.

Grondige analyse


De facebookpagina van Gorden Finest Beers is relatief nieuw te noemen.  Ze begonnen met het actief posten van berichten eind januari 2017.

Sindsdien verschijnen er op regelmatige basis berichten die vooral gericht zijn op een mannelijk publiek. Vaak probeert men er een grappige noot tussen te steken om zo een groot bereik te creëren. Het is duidelijk dat men aan inspiratie geen gebrek heeft bij Gorden Finest Beers: puzzels, grafieken met blikjes en hier en daar een grapje.

Toch valt het op dat, voor een pagina met meer dan 50.000 likes, de interactie doorgaans op zijn minst pover te noemen is.

Ik analyseer volgende twee berichten en sluit af met het succesverhaal in april.

1. [QUIZ] “De mooiste liefdesverklaring die je ooit heb gekregen…?”
Gorden Finest Beers wil hier gebruiken van de emoties van de gebruiker om te duiden of ze liever hun “liefdesverklaring” willen uiten door middelen van te zeggen “I love you” of door iemand een Gorden Red te geven.

Op zich is het geen slecht idee al is het wel vergezocht…

Toegegeven het is voor de beheerders niet simpel om bier te romantiseren voor een voornamelijk mannelijk publiek.

De schrijffouten doen dan weer afbreuk aan de professionaliteit die Gorden Finest Beers aan de dag wil brengen:

  • De mooiste liefdesverklaring die je ooit heb gekregen…?
  • Leval of Romance

Zoals ik reeds aanhaalde in de analyse van ijsboerke denk je beter twee keer na alvorens een bericht de wereldwijde web in te sturen.

Schrijffouten zijn, tenzij dat je ze bewust maakt om een woordspeling te maken, NOT done.

Het resultaat spreekt dan ook voor zich: 
👍 94 likes

🔗 0 keer gedeeld

🗣️ 25 reacties


webraket-gorden-finest-beers-facebook-bericht-2

Klik op screenshot om een groter voorbeeld te zien.


Klik op screenshot om een groter voorbeeld te zien.


2. [Spel van het bier 🍺 ] Wie vindt de weg naar de Gordon Red Fruit?

Zoals ik reeds aanhaalde zijn ze bij Gorden Finest Beers niet bang om hun volgers regelmatig een raadsel voor te leggen. Wederom maken ze gebruik van de facebookemoties om interactie uit te lokken bij hun publiek.

Deze werkwijze werkt in vele gevallen prima en kan zelfs tot duizenden likes leiden. Jammer voor Gorden Finest Beers lukte hen dat niet echt…
Om te slagen met dergelijke berichten moet er een duidelijk link zijn met het product. Een lijn die uit een blikje Gorden Red komt, die je vervolgens aan een facebookemotie moet koppelen…het kan het publiek maar weinig bekoren.

De resultaten:
👍 256 likes

🔗 0 keer gedeeld

🗣️ 5 reacties

Doorstart voor de facebookpagina van Gorden Finest Beers in April

Gorden Finest Beers organiseerde een heuse smaak-campagne. consumenten mochten zelf een smaak creëren op de website (campagne naam #gordenxlab).
De 3 smaken met de meeste stemmen werden op de facebookpagina geplaatst.

  •  Xotic Rum: rum-mandarijn live vanuit de Caraïben !
  •  Pear Pulse: een verrassende en verfrissende peer.
  •  Cuberdon: hoeven we dit uit te leggen?

De campagne ging viraal, nadat Gorden de afbeelding via gesponsorde verslagen online gooiden en de deelnemers per e-mail had ingelicht dat ze konden stemmen voor hun favoriete smaak.

webraket-social-media-campagne-gorden-finest-beers-bericht-smaken

De resultaten:
👍 3,500 likes

🔗 349 keer gedeeld

🗣️ 614 reacties

Waarom werkt dit?
Bij de deelname aan de wedstrijd via de website moesten de kandidaten hun e-mailadres achterlaten. Zo kon Gorden Finest Beers hen nadien inlichten over het feit dat men kon stemmen via Facebook.  Zo bereikte ze meteen een enorme massa aan potentiële nieuwe volgers voor hun facebookpagina.

De drie kandidaten die op de proppen kwamen met de smaken die als laatste overbleven begonnen zonder het zelf goed en wel te beseffen hun facebooknetwerk te mobiliseren om te stemmen voor hun smaak.

Dit noemt met dan het facebook-sneeuwbaleffect. Gorden Finest Beers gaf het startschot met het verspreiden van de honderden e-mails, de finalisten gingen massaal hun netwerk aanspreken en het bericht werd ook nog eens kortstondig betalend verspreid.

Weetje: Uiteindelijk won de smaak Xotic Rum nipt van Cuberdon met 1.300 .
Ten vroegste in september gaat Gorden Finest Beers van start met de productie van deze consumentskeuze.




U wilt ook een campagne opstarten?

In gesprekken met klanten komt vaak de vraag naar boven waarom je überhaupt op social media zou willen inzetten.
Een vaak gebruikt ‘excuus’ is “omdat iedereen er mee bezig is”.

Is dit het geval, stop dan nu!
Het inzetten op social media zonder duidelijke richting resulteert in geklungel en kan meer schade berokkenen dan waarde leveren.

Laat het over aan Alain van webraket.
Hij weet precies wat wel en niet werkt op de social media.




Wat onzeKlanten zeggen


Wilt u een groot bereik opzetten door marketing op social media, dan is het belangrijk dat alles klopt. Uw social media profiel moet in orde zijn, uw producten moeten goed zijn en de voorraad moet altijd bijgewerkt zijn. Wanneer dit allemaal in orde is, kunt u verdere stappen ondernemen om het een echt groot succes te maken met dank aan Facebook, Instagram of Twitter.


  • Het aantal volgers op onze sociale media kanalen ging naar omhoog dankzij Alain. Nog belangrijk! Ook onze bestellingen via de webshop schoten de hoogte in!

    Ken Van Wauwe
    Ken Van Wauwe
    Eigenaar Pomade Winkel België
  • Het is een plezier om met Alain samen te werken. Zijn kennis van social media is een belangrijke aanwinst bij het verbeteren van mijn online aanwezigheid. Excellente service, vanaf het begin!

    Tessa Rossel
    Tessa Rossel
    Blogger & Eigenares Anverelle.com


Start uwCampagne vandaag!


Uw naam*

Uw telefoonnummer*

Uw E-mail*

Uw website

Hoe kan ik u helpen?

Wat is uw doel?