FACEBOOK CAMPAGNE
onder de loep: Ijsboerke


Over hetBedrijf



IJsboerke is een Belgisch roomijsmerk. Het bedrijf werd opgericht door Staf Janssens in Tielen.

Bij het bedrijf zijn meer dan 400 werknemers aan de slag, verdeeld over twee productielocaties: één in Tielen, de andere in Chênée (Luik). Het IJsboerkeroomijs is in diverse smaken verkrijgbaar. IJsboerke is de op één na grootste roomijsverkoper in België en marktleider voor suikervrij ijs en soja-ijs.

IJsboerke is vooral bekend vanwege de oranje vrachtwagens die worden gebruikt voor de huis-aan-huisverkoop. Daarnaast wordt het ijs ook verkocht in alle supermarkten in België, via 7.000 horecapunten en via de eigen “IJsboerke Moment”-verkooppunten.

Grondige analyse


Ijsboerke weet dat social media, en met name facebook, een krachtig medium is om hun merk sterk(er) te profileren aan zijn consumenten. De beheerder(s) van de pagina post(en) gemiddeld om de drie dagen een bericht. Continuïteit in het posten van je berichten is belangrijk. Zo blijven je volgers betrokken bij je activiteiten, acties en nieuwtjes. Ijsboerke doet dit dus goed. Ik ben zelf voorstander van minstens 3 berichten per week, met een maximum van 5.

Ijsboerke wil (met het bericht hier rechts) duidelijk het kind aanspreken in iedere gebruiker van de pagina. Ijsboerke is een familiemerk. Dat wil zeggen, producten geconsumeerd door jong en oud. Welk beeld kan je dan beter gebruiken dan één van onze oer oude tradities zoals Sinterklaas.

Neem de twee meest populaire smaken, photoshop wat Sinterklaas attributen, voeg een opvallende achtergrondkleur toe en werk af met een vleugje huisstijl. Eh voila!
Je hebt een leuke foto die niet alleen actueel is, maar ook nog eens likeable.

Op zich denk je: “Goed toch? Wat valt hier nog verder aan te analyseren?”
Wel, dit onschuldige bericht had wel eens helemaal anders kunnen uitdraaien…

In 2016 laaide de discussie rond de pietenkwestie weer hoog op…
Moet ‘Zwarte Piet’ nog wel zwart zijn in de toekomst? Is dit racistisch of een onschuldige traditie? Iedereen heeft hier ondertussen een mening over.

Volgende reactie van een Ijsboerke-gebruiker zet de toon met een reactie die wel eens wat (onnodig?) stof had kunnen doen opwaaien voor de pagina…
of rekende men daar eigenlijk stiekem op…
Veel commotie = veel aandacht = veel likes = groot bereik = gratis reclame = missie geslaagd?

Het is en blijft speculeren of Ijsboerke zich hier bewust van was. Feit is wel dat dit, op het eerste zicht onschuldige bericht, wel eens een heel andere wending had kunnen krijgen.

Conclusie van deze analyse is: think twice before you post ?

Het uiteindelijk resultaat van dit bericht:

  • ? 652 likes
  • ? 24 keer gedeeld
  • ?️ 14 reacties


Klik op screenshot om een groter voorbeeld te zien.




U wilt ook een campagne opstarten?

In gesprekken met klanten komt vaak de vraag naar boven waarom je überhaupt op social media zou willen inzetten.
Een vaak gebruikt ‘excuus’ is “omdat iedereen er mee bezig is”.

Is dit het geval, stop dan nu!
Het inzetten op social media zonder duidelijke richting resulteert in geklungel en kan meer schade berokkenen dan waarde leveren.

Laat het over aan Alain van webraket.
Hij weet precies wat wel en niet werkt op de social media.




Wat onzeKlanten zeggen


Wilt u een groot bereik opzetten door marketing op social media, dan is het belangrijk dat alles klopt. Uw social media profiel moet in orde zijn, uw producten moeten goed zijn en de voorraad moet altijd bijgewerkt zijn. Wanneer dit allemaal in orde is, kunt u verdere stappen ondernemen om het een echt groot succes te maken met dank aan Facebook, Instagram of Twitter.


  • Het aantal volgers op onze sociale media kanalen ging naar omhoog dankzij Alain. Nog belangrijk! Ook onze bestellingen via de webshop schoten de hoogte in!

    Ken Van Wauwe
    Ken Van Wauwe
    Eigenaar Pomade Winkel België
  • Het is een plezier om met Alain samen te werken. Zijn kennis van social media is een belangrijke aanwinst bij het verbeteren van mijn online aanwezigheid. Excellente service, vanaf het begin!

    Tessa Rossel
    Tessa Rossel
    Blogger & Eigenares Anverelle.com


Start uwCampagne vandaag!


Uw naam*

Uw telefoonnummer*

Uw E-mail*

Uw website

Hoe kan ik u helpen?

Wat is uw doel?