Jägermeister (Duits voor jachtmeester) is een kruidenlikeur met 35% alcohol die in Wolfenbüttel in Duitsland vervaardigd wordt. Hij lijkt op de Deense maagbitter Gammel Dansk en het Hongaarse Unicum[bron?].
Het geheime recept voor Jägermeister dateert uit 1934 en bevat 56 kruiden. Van de 56 kruiden zijn er naar verluidt 50 bekend; de overige 6 worden geheimgehouden. In 1935 verscheen de drank op de Duitse markt. Sinds de jaren 70 wordt hij geëxporteerd. In Nederland wordt al jarenlang reclame gemaakt met de slogan … alleen als ie ijs- en ijskoud is. Dat suggereert dat de smaak erg sterk zal zijn als het drankje niet gekoeld is.
Oorspronkelijk was de kruidendrank bedoeld als een geneesmiddel voor alles: een panacee. Hij werd gebruikt tegen een hardnekkig kuchje tot en met problemen met de ingewanden. In Duitsland wordt hij nog steeds als digestief gebruikt, en staat zo in de (medicijn)kast van vele Duitse huishoudens. Het drankje had hierdoor een oude-mannenimago maar mede door de vele marketing wordt het tegenwoordig veel in het uitgaansleven gedronken. Hierdoor heeft het een stoer imago gekregen
Jagermeister gebruikt zijn social media kanaal om de vernieuwde fles Jagermeister voor te stellen aan het grote publiek in het bericht hier rechts. Zo spreekt het via direct marketing de liefhebbers van de betere likeur.
Het vertrouwde etiket op een nieuwe fles, professionele foto en een dame met een traditionele outfit! Op het eerste zicht een onschuldige post met wederom een ‘likebaarheid’-gehalte.
Verandering brengt altijd controverse teweeg. Wat de ene een verbetering vind, kan voor de ander dan weer een totale mislukking zijn.
“You can please some of the people all of the time, you can please all of the people some of the time, but you can’t please all of the people all of the time”. – John Lydgate
Bovenstaande quote klopt volledig. Waar Jagermeister echter de mist in gegaan is, is het volgende: Er komen verschillende (vragende) reacties op dit bericht:
Een gemiste kans voor Jagermeister om met wat verduidelijking te komen naar hun gebruikers. Dit geeft een gevoel van erkenning bij de gebruikers. Voor een gigant als Jagermeister met meer dan 5.000.000 facebookvolgers is dit weinig dankbaar en komt het zelfs was ongeïnteresseerd over.
Conclusie: Ga de interactie met je volgers niet uit de weg. Erken hun vraag of bezorgdheid en ga ermee aan de slag! ✌️
Resultaat:
In gesprekken met klanten komt vaak de vraag naar boven waarom je überhaupt op social media zou willen inzetten.
Een vaak gebruikt ‘excuus’ is “omdat iedereen er mee bezig is”.
Is dit het geval, stop dan nu!
Het inzetten op social media zonder duidelijke richting resulteert in geklungel en kan meer schade berokkenen dan waarde leveren.
Laat het over aan Alain van webraket.
Hij weet precies wat wel en niet werkt op de social media.
Wilt u een groot bereik opzetten door marketing op social media, dan is het belangrijk dat alles klopt. Uw social media profiel moet in orde zijn, uw producten moeten goed zijn en de voorraad moet altijd bijgewerkt zijn. Wanneer dit allemaal in orde is, kunt u verdere stappen ondernemen om het een echt groot succes te maken met dank aan Facebook, Instagram of Twitter.