FACEBOOK CAMPAGNE
onder de loep: Nutella


Over hetBedrijf



Nutella is de merknaam van een pasta voor broodbeleg van het Italiaanse bedrijf Ferrero.

De pasta werd in 1949 ontwikkeld en in 1964 op de markt geïntroduceerd, aanvankelijk onder de naam ‘Supercrema Gianduja’. Tegen het eind van 1964 registreerde Ferrero de merknaam ‘Nutella’ en daarbij de afbeelding op het etiket, die nadien ongewijzigd is gebleven, behalve op tijdelijke actiepotten. Ook op de vorm van de pot rust een patent.

Een soortgelijke combinatie van hazelnoten en chocolade werd door chocolademakers in Turijn en omstreken al in de vroege negentiende eeuw ontwikkeld om te besparen op de hoeveelheid cacao. Tegenwoordig wordt het product wereldwijd verkocht, het is met name in Europa, Australië en de Verenigde Staten populair.

Grondige analyse


Nutella is zeer actief op facebook. Ze posten elke week tussen de 4 tot 6 berichten. Dit is vooral door hun tweetaligheid. Nutella post ieder bericht zowel in het Nederlands als in het Frans. Ook al hun wedstrijden worden aangeboden aan zowel het Nederlandstalig als het Franstalig publiek.

webraket-social-media-campagne-nutella-dubbele-berichten
Waar sommige pagina’s de mist in gaan met een dergelijke aanpak, weet Nutella hier perfect mee om te gaan. Zo stellen ze ieder bericht telkens manueel in. Ze bepalen welke doelgroep van hun ‘likers’ wat te zien krijgen. Zo zal iemand die zijn Facebookprofiel ingesteld heeft op Nederlands enkel de Nederlandstalige berichten van Nutella te zien krijgen en vice versa.

Nutella is een geverifieerde facebookpagina. Hierdoor schenkt het algortime van Facebook een aanzienlijke 60%-80% aandacht aan de inhoud die Nutella post. Een niet geverifieerde pagina moet zich tevreden stellen met 0,5%-6%. Een enorme game-changer dus!

?Het bericht dat we bespreken kan je hier rechts vinden. Nutella kondigt, onder meer op deze manier, aan dat er voor een korte periode een GRATIS koekjeststempel te vinden is in iedere pot Nutella.

Zo geven ze de gebruikers niet enkel het gevoel ‘nieuws‘ te lezen, maar ze worden ook nog eens geïnspireerd voor hun eindejaarsdiners. Want geef nu toe, wie lust er nu geen home-made koekjes met Nutella?

En ohja… gratis werkt altijd! Wat het ook is, geef iets weg en mensen springen erop alsof hun leven ervan af hangt ?

Mensen geven graag hun ongezouten mening op Facebook, vaak ter frustratie van andere gebruikers. Nutella maakt van deze frustratie een voordeel. Ze laat de gebruikers kiezen tussen hun favoriete koekjestempel:

  • ❤️ voor ‘Made with love’
  • ? voor ‘Merry Christmas’

Een simpele, maar wederom goede strategie om interactie uit te lokken.

Conslusie: Nutella weet wat het doet met zijn 32 miljoen gebruikers.

Resultaat:

  • ? 2,200 likes
  • ? 26 keer gedeeld
  • ?️65 reacties

webraket-social-media-campagne-nutella-bericht

Klik op screenshot om een groter voorbeeld te zien.




U wil ook een campagne opstarten?

In gesprekken met klanten komt vaak de vraag naar boven waarom je überhaupt op social media zou willen inzetten.
Een vaak gebruikt ‘excuus’ is “omdat iedereen er mee bezig is”.

Is dit het geval, stop dan nu!
Het inzetten op social media zonder duidelijke richting resulteert in geklungel en kan meer schade berokkenen dan waarde leveren.

Laat het over aan Alain van webraket.
Hij weet precies wat wel en niet werkt op de social media.




Wat onzeKlanten zeggen


Wilt u een groot bereik opzetten door marketing op social media, dan is het belangrijk dat alles klopt. Uw social media profiel moet in orde zijn, uw producten moeten goed zijn en de voorraad moet altijd bijgewerkt zijn. Wanneer dit allemaal in orde is, kunt u verdere stappen ondernemen om het een echt groot succes te maken met dank aan Facebook, Instagram of Twitter.


  • Het aantal volgers op onze sociale media kanalen ging naar omhoog dankzij Alain. Nog belangrijk! Ook onze bestellingen via de webshop schoten de hoogte in!

    Ken Van Wauwe
    Ken Van Wauwe
    Eigenaar Pomade Winkel België
  • Het is een plezier om met Alain samen te werken. Zijn kennis van social media is een belangrijke aanwinst bij het verbeteren van mijn online aanwezigheid. Excellente service, vanaf het begin!

    Tessa Rossel
    Tessa Rossel
    Blogger & Eigenares Anverelle.com


Start uwCampagne vandaag!


Uw naam*

Uw telefoonnummer*

Uw E-mail*

Uw website

Hoe kan ik u helpen?

Wat is uw doel?