Instagram adverteren: Hoe ga je te werk?

webraket-blogbericht-instagram-adverteren-banner-nieuw

Eind september 2015 werd het voor Belgische bedrijven mogelijk om via Instagram te adverteren. Een uitgelezen kans om een groot publiek te bereiken. Er zijn immers veel mensen actief hier, maar het aantal bedrijven dat hierop ingesprongen is, is ontzettend klein. Dat betekent dat er direct al kansen voor jou liggen. Als adverteerder heb je verschillende mogelijkheden die normale gebruikers niet hebben.

Het eerste is dat je een video kunt plaatsen van een halve minuut. Andere gebruikers kunnen een filmpje uploaden van slechts vijftien seconden. Daarnaast kun je als adverteerder een button plaatsen waarop geklikt kan worden, dit kunnen andere gebruikers niet. Om de advertenties te kunnen plaatsen, heb je de Power Editor nodig. Dat betekent dat je een actief Facebook-account moet hebben waarmee je kunt adverteren.
Om je direct op weg te helpen, staan hieronder de stappen die je moet zetten om je eerste advertentie op Instagram te plaatsen.

De eerste stap: Instagram aan Facebook koppelen

Voordat je kunt beginnen met het uitdenken van geweldige campagnes, moet je ervoor zorgen dat je de advertenties kunt plaatsen. Daarvoor ga je eerst naar de Facebookpagina die je wilt gebruiken. Je gaat naar de ‘Instellingen’ en klikt vervolgens op de Instagram Ads die links in beeld komen te staan. Hier geef je aan welk Instagram-account gekoppeld moet worden aan jouw Facebook-account. Heb je nog geen Instagram-account, dan kun je dit ook gewoon via de knop Instagram Ads doen.
Je hoeft dus niet eerst een account aan te maken op Instagram om die vervolgens te koppelen.

webraket-blogbericht-Instagram-account-koppelen-Facebook-pagina

De eerste campagne maken

Heb je Instagram gekoppeld aan jouw Facebook-account, dan kun je beginnen met het opzetten van je advertentie. Zoals gezegd: Hiervoor heb je de Power Editor van Facebook nodig, deze werkt precies hetzelfde. Je begint met het klikken op ‘downloaden’ in de Power Editor, zodat je niet ineens al je werk kwijt bent. Vervolgens kies je het doel van de campagne. De mogelijkheden zijn op dit moment:

  • Kliks naar je website
  • Mobiele applicaties installeren
  • Videobezichtigingen

Budget en doelgroep

Heb je bepaald wat voor campagne je wilt draaien en heb je alles klaarstaan, dan is het tijd om je doelgroep te bepalen en de kanalen te kiezen die je wilt gebruiken. Hier heb je meerdere opties voor. Wil je alleen op Instagram adverteren om eens te kijken of dit bij jouw bedrijf of campagne past, dan selecteer je alleen ‘Instagram’ bij de mogelijkheden.

Het is verstandig om gewoon eens een campagne op te zetten voor een paar euro per dag. Blijkt het succes te hebben, dan kun je altijd de budgetkraan wat verder opendraaien om het resultaat te bekijken!

Psst! Volg jij de webraket instagram feed al?

De advertentie voor Instagram maken

Nu hoef je nog maar een ding te doen. Je hebt de campagne bepaald, je hebt de doelgroep en het budget bepaald. Nu is het tijd voor de advertentie zelf. Hierbij moet je vooral inspelen op het visuele, aangezien dit eigenlijk alles is waar Instagram om draait.

Wanneer je begint in de Power Editor, word je stap voor stap door het proces geleid. Je begint met het kiezen van een Facebookpagina. Wanneer je alleen een advertentie maakt voor Instagram, wordt dit niet gebruikt bij het maken van de advertentie. Je kiest vervolgens ook het Instagramaccount om vervolgens de advertentie te gaan maken. Eerst kies je de doel-URL van de advertentie, met een beschrijving van maximaal 300 karakters.
Vervolgens kies je de video of de afbeelding die je voor de advertentie gemaakt hebt. Deze moet bij voorkeur 1080 pixels hoog en breed zijn en mag maximaal voor 20% uit tekst bestaan.

Nu ben je er bijna: Je hebt nu alleen nog de Call to Action knop nodig. Dit is de knop waar je wilt dat de mensen op klikken om naar jouw website te gaan, aangezien dat het hele idee achter de advertentie was. Klik vervolgens op de groene knop en de Power Editor zal de advertentie voor je uploaden, waarna jij de resultaten in de gaten kunt houden en hiermee in kunt gaan spelen op de komende advertenties die je op Instagram kunt plaatsen!

Hulp nodig?

Na het lezen van dit blogbericht wil je aan de slag gaan met instagram advertenties maar je hebt niet de middelen, kennis of de tijd om je hiermee bezig te houden? Geen enkel probleem! Ik help je graag met het opstellen van je eerste instagram advertentie of ruimer in een algemene campagne.  Stuur vrijblijvend een e-mail naar info@webraket.be en dan bespreken we de verdere details van het project. Tot schrijfs!

Social media strategie

Reacties
Share

Alain ademt het internet. Hij is steeds mee met de laatste nieuwtjes en gadgets en zorgt er voor dat uw bedrijf scoort binnen de digitale wereld. Alain heeft een grafische achtergrond en die komt hem goed van pas bij het onderscheiden tussen wat wel en wat niet aanslaat bij het grote publiek.