Snapchat inzetten voor jouw marketing

webraket-snapchat-marketing-banner

Snapchat is een applicatie voor de mobiele telefoon die door steeds meer mensen gebruikt wordt. Waar het een maanden geleden nog vooral een app was voor jongeren, die gebruikt werd om vooral afbeeldingen naar elkaar te sturen, kun je nu veel meer met de app doen. Zo kun je Snapchat inzetten voor jouw marketingdoeleinden.

Inmiddels weten de meeste mensen wel wat Snapchat nou exact is. Het is een applicatie die je kunt gebruiken om andere mensen foto’s en video’s te sturen en alles wat je stuurt kan binnen een aantal seconden alweer verdwenen zijn. Maximaal 10 seconden blijft de afbeelding staan en dat is een voordeel. De ontvanger weet dit namelijk en zal direct alle aandacht op de afbeeldingen vestigen om niets te missen.

Dagelijks zijn er miljoenen gebruikers die de app gebruiken en miljarden berichten worden dagelijks verstuurd. Dat betekent dat er een enorm aantal mensen bereikt kan worden door de applicatie in te zetten voor jouw bedrijf. Heb je de applicatie nog niet? Dan kun je die direct van de pagina van Snapchat downloaden, waar je ook wat meer informatie vindt.

Gebruikersnaam kiezen

Heb je nog geen Snapchat en nog geen account, wacht dan even met het invullen van een grappige gebruikersnaam. Snapchat is een app om contact te leggen met andere mensen, maar deze mensen kunnen je alleen vinden aan de hand van de naam die je kiest. Ga dus geen rare tekens gebruiken, of een naam die bestaat uit allerlei random letters. Hoe makkelijker de naam te onthouden en herkennen is, hoe beter het is voor het bereik.

Berichten versturen

Heb je een account aangemaakt, dan kun je aan de slag met de app. Door de applicatie te openen, kun je gemakkelijk een foto of video maken. Tik je op de knop, dan maak je een foto. Houd je de knop vast, dan neem je een video op. Je kunt deze vervolgens bewerken voordat je het rond gaat sturen naar bepaalde personen of iedereen die jou volgt.

Verstuur je een video, dan heb ik een tip voor je. Het geluid wordt niet automatisch afgespeeld wanneer de ontvanger het geluid niet harder zet. Speelt het geluid een belangrijke rol in je video, geef dan in de bewerking (de tekst die je in beeld zet) aan dat de ontvanger het geluid even harder moet zetten.

webraket-snapchat-marketing-geluid-aanzetten

Alle foto’s en video’s kun je opslaan voordat je deze verstuurt. Zo kun je ze voor meer marketingkanalen gebruiken wanneer je dat wilt. Foto’s die al op je mobiel staan kun je alleen naar bepaalde ontvangers sturen, je kunt deze dus niet delen met iedereen die jou ‘volgt’.

Marketing en Snapchat

Wil je meer effect behalen met jouw marketing, dan is het altijd goed om nieuwe kanalen te proberen. Niet alle mensen die op Snapchat zitten, zitten ook op Facebook en Twitter. Je kunt je bereik vergroten door meer kanalen te gebruiken, maar dan moet je wel volgers krijgen op Snapchat voordat je echt aan de slag gaat.

Hiervoor kun je eerst je bestaande kanalen gebruiken, zoals Twitter en Facebook. Je vergroot je bereik dan niet direct, maar je zorgt wel voor een share aan volgers die je op meer manieren kunt bereiken. Daarna kun je op zoek gaan naar de mensen die een grote groep volgers hebben en probeer met deze mensen samen te werken. Denk er dan vooral aan dat je deze mensen iets moet kunnen bieden voor je hen benadert.

Zorg voor meldingen bij anderen!

Volg jij iemand met Snapchat, of maak je een screenshot van een afbeelding die door iemand gedeeld is? Dan krijgen deze mensen een melding en de meeste gebruikers zullen uit nieuwsgierigheid kijken wie je precies bent. Dat kan je dus extra volgers opleveren, zeker wanneer je er een beetje een interessant geheel van gemaakt hebt.

Hoe gebruik je Snapchat voor jouw bedrijf?

Snapchat is een goed medium om in te zetten voor je bedrijf. Je kunt de volledige aandacht van iemand vangen door dit goed te doen. Om je op weg te helpen, heb ik een aantal tips voor je onder elkaar gezet.

Begin bijvoorbeeld eens met mensen te laten zien wie er in jouw bedrijf werken, hoe het kantoor eruitziet. Wanneer jouw doelgroep ‘kennis kan maken’ met de mensen die in het bedrijf aanwezig zijn, ontstaat er een betere band tussen jou en de doelgroep.

Daarnaast kun je bepaalde evenementen of momenten aankondigen. Gaat er een nieuwe website live, komt er een nieuwe medewerker of komt een nieuw product uit? Kondig het aan en maak er een live evenement mee zodat mensen mee kunnen kijken en zo nog meer betrokken worden met wat jouw bedrijf eigenlijk doet.

Meer contact leggen met Snapchat

Gebruikers kunnen jou een afbeelding sturen en jij kunt antwoorden met een afbeelding, of een tekst waarmee je direct persoonlijk kunt reageren. Daarnaast kun je vragen beantwoorden in een videootje die maximaal vijftien seconden duurt. Je hoeft geen hele klantenservice meer op te zetten wanneer je dit op een handige manier in kunt passen. En het is nog een stuk directer en persoonlijker ook.

Wil je het helemaal groot op gaan zetten? Laat dan de nieuwe producten zien in een bijzonder kort filmpje zodat mensen nieuwsgierig worden, of laat gebruikers van jouw producten zelf een review maken via Snapchat zodat je meer betrouwbaar zal worden voor andere mensen, die nu echte gebruikers kunnen zien die reageren op jouw producten of diensten.

Je kunt natuurlijk nog veel meer doen met Snapchat. Zo kun je mensen herinneren aan een bepaald evenement of een webinar. Tien minuten van tevoren even een herinnering versturen is niet veel werk en het zorgt ervoor dat jouw doelgroep het evenement niet zal vergeten. Dat wordt niet als storend gezien, maar als een enorme hulp.

Natuurlijk kun je ook promoties langs laten komen die je op je website of blog hebt staan. Heeft de doelgroep interesse in wat je doet, dan zal dit het bereik van je promotie of aanbieding zeker aanzienlijk verhogen!

Reacties
Share

Alain ademt het internet. Hij is steeds mee met de laatste nieuwtjes en gadgets en zorgt er voor dat uw bedrijf scoort binnen de digitale wereld. Alain heeft een grafische achtergrond en die komt hem goed van pas bij het onderscheiden tussen wat wel en wat niet aanslaat bij het grote publiek.