Waardepropositie

Een waardepropositie is een concrete uitwerking van de gekozen positionering waarmee u klanten (binnen de gekozen doelmarkt en doelgroep) voor uw aanbod probeert te winnen.

Een waardepropositie speelt in op de behoeften van specifieke doelmarkten en gaat dieper in op de unieke waarden en prioriteiten van elke afzonderlijke doelmarkt. Een waardepropositie is dus een afgeleide van de positionering.


waardepropositie

Doelgroepen

Om te beginnen gaan we eerst naar het huidige doelgroep bestand kijken. Deze gaan we segmenteren: onderverdelen in groepen. Hiervoor gebruik ik het onderstaande model:

  1. Identificeer
  2. Differentieer
  3. Interactie
  4. Maatwerk

Aan de hand van deze stappen kunnen we de doelgroep segmenteren. Je kunt dit doen op basis van de waarde die ze hebben voor jouw organisatie of op basis van leeftijdsgroepen, regio’s, omzet, productgroepen, etc.

Wat is de waarde?

Als je het doet op basis van waarde dan zou je de volgende kwalificatie kunnen gaan gebruiken:



MVC – Most valuable customers

Deze groep klanten heeft voor jouw de hoogste toegevoegde waarde. Dit kan uitgedrukt worden in omzet, winst of customer life cycle. Het mooiste is een combinatie van deze, samen met zachtere waarden zoals; mond-aan-mond-reclame en aanbevelingen.

MGC – Most growable customers

Deze groep van klanten heeft nog groei potentie t.o.v. de MVC’s


Migrators

Deze groep klanten voegen te weinig toe om van waarde voor jouw organisatie te zijn, maar kunnen door middel van mond-aan-mond-reclame en aanbevelingen toch interessant genoeg zijn om aandacht aan te besteden.


BoZo – Below Zero

Dit is een afkorting voor ‘Below Zero’, klanten die geen toegevoegde waarde hebben. Sterker nog, ze kosten jouw organisatie geld, zonder zicht op verbetering.




Hoe gebruikt
je doelgroep social media?

Bestudeer je doelgroepen aandachtig. Zoek ze online op en observeer het gedrag:

In welke netwerken zitten je doelgroepen? Welke sleutelfiguren of ‘opinion leaders’ zijn er te identificeren? Zijn er al concurrenten van je actief met social media? En zo ja, wat is hun propositie en wat zijn hun activiteit(en)?

Zorg er daarnaast ook voor dat je een gevoel hebt bij wat er speelt en wat gangbaar is op social media gebied bij je doelgroep. Kijk op content sharing sites zoals YouTube, Flickr en slideshare, volg discussies, bekijk Facebookpagina’, Instagram en Pinterest rondom jouw doelgroepen (aandachtsgebied).

Kijk wat de door jou geïdentificeerde sleutelfiguren op Twitter publiceren en wie hen volgen.
Volg deze personen in dit stadium nog niet!




segmentatie-appel

Proces

Segmentatie is niets iets wat je eenmalig doet. Je bent voortdurend bezig met de segmentatie. Je kunt vijf stappen onderscheiden in het segmentatieproces:

  1. Doel formuleren: Je moet eerst het doel van de segmentatie omschrijven. Het is belangrijk om van te voren af te bakenen wat jij bij de klanten wilt bereiken. Wie is de klant en wat wil jij van die klant.
  2. Informatie verzamelen: Je kunt pas segmenteren als je weet wat de vragen van klanten zijn. Het verzamelen van informatie is een noodzakelijke stap voor het verkrijgen van kennis van je klanten.
  3. Kennis ontwikkelen: Op basis van stap 2 moet er kennis ontwikkeld worden. In deze stap worden de verschillende kenmerken gecombineerd tot patronen of verhalen.
  4. Indelen van klanten (segmenteren): Op basis van de verzamelde informatie en de ontwikkelde kennis kunnen klanten ingedeeld worden in verschillende doelgroepen.
  5. Aanpassen van de strategie: Op basis van de segmentering, bepaal je de strategie in je dienstverlening, producten en de kanalen.

U overtuigen? Dat doen we met onze successen!

campagne-webkrunch-foto-instagram

campagne-keurslager-foto

campagne-de-duivelse-pronostieken-foto


Wat onze klanten zeggen


Wilt u een groot bereik opzetten door marketing op social media, dan is het belangrijk dat alles klopt. Uw social media profiel moet in orde zijn, uw producten moeten goed zijn en de voorraad moet altijd bijgewerkt zijn. Wanneer dit allemaal in orde is, kunt u verdere stappen ondernemen om het een echt groot succes te maken met dank aan Facebook, Instagram of Twitter.


  • Het aantal volgers op onze sociale media kanalen ging naar omhoog dankzij Alain. Nog belangrijk! Ook onze bestellingen via de webshop schoten de hoogte in!

    Ken Van Wauwe
    Ken Van Wauwe
    Eigenaar Pomade Winkel België
  • Het is een plezier om met Alain samen te werken. Zijn kennis van social media is een belangrijke aanwinst bij het verbeteren van mijn online aanwezigheid. Excellente service, vanaf het begin!

    Tessa Rossel
    Tessa Rossel
    Blogger & Eigenares Anverelle.com


Contacteer onsvoor een offerte


Uw naam*

Uw telefoonnummer*

Uw E-mail*

Uw website

Hoe kan ik u helpen?

Wat is uw doel?