Werkt de 80/20 regel?

de 80/20 regel

In de ideale wereld weten we allemaal hoe we als bedrijf de klanten aan ons kunnen binden. Dan dompelen we ons onder in een online community van consumenten, social media liefhebbers en potentiële klanten en delen zij gretig de boodschap. Zo hoeven we niet continue te vragen of zij even ons laatste nieuwe product of dienst … willen checken!

In dit artikel benoem ik 3 veel gemaakte fouten (guilty as charged…) en een manier om het anders te doen (de 80-20 regel).

De afgelopen jaren heb ik veel beginnende bedrijven de revue zien passeren. Een groot deel van hen ben ik ook gaan volgen op de Social Media. De 3 elementen die er voor mij uitspringen zijn:

man-aan-het schrijven
Focus op de verkeerde metrics

Het aantal volgers betekent niets, tenzij je conversies realiseert. Wat ik hiermee bedoel? Wat belangrijker is dan een volger of like:
• Hoeveel fans hebben zich ingeschreven voor je mailinglijst?
• Hoeveel mensen hebben een product gekocht of je dienst gebruikt?
• Hoeveel mensen heb je ontmoet tijdens een opendeurdag?
• Hoeveel mensen hebben uw kortingsbon gebruikt bij hun aankoop?

Jezelf herhalen op elk Social Media Platform

Wat je op Twitter zet, meteen kopiëren naar Facebook en dat dan ook weer op Google+ posten. Mensen die op Twitter actief zijn, zijn anders dan de mensen die op Facebook vertoeven en voor Google+ geldt hetzelfde.
Om te achterhalen wat werkt, zou je kunnen gaan kijken bij de concurrenten die jij al volgt (of ga er een aantal volgen). Kijk hoe zij het doen, leer van hun fouten en successen en maak dan je eigen Social Media plan.
Het posten van meerdere tweets op Twitter kan heel acceptabel zijn, op Facebook wordt dit minder gewaardeerd.

Ikke Marketing

De Social Media gebruiken om alleen maar te vertellen dat je een nieuw product of dienst aanbied, of je een nieuwe medewerker aangenomen hebt of nog erger…ze spammen met je nieuwste actie, werkt écht niet. ‘Been there, done that…’
Je wordt al snel beschouwd als een spammer, of zoals een facebook-gebruiker al eens aan mij vroeg: ‘Bent u wel echt?’

Those who ignore the 80/20 principle are doomed to average returns.
Those who use it must bear the burden of exceptional achievement.


HET PARETOPRINCIPE

80% van je content moet je helpen je merk te bouwen op de Social Media.
Dit deel moet je verhaal en je bedrijf, of jij als persoon, centraal stellen. Laat zien wie je bent (of jullie zijn) en mix dit met het verhaal over je bedrijf. Bijvoorbeeld:

• Bedank diegeneb die jou volgen en ondersteunen
• Deel een foto of video terwijl jullie aan het vergaderen zijn
• Deel een leuk artikel, relevant voor jullie bedrijf of bedrijfsniche
• Deel foto’s en video’s van het eventuele productieproces (want zeg nu zelf, wie neemt er nu niet graag een kijkje achter de schermen?)

Los van het feit dat je leuke en grappige momenten deelt, geef je ook weer waar jullie ( of je ) bedrijf voor staat, hoe jullie ( of je ) werken (werkt).
En toen liep ik vast. Wat stop ik in de resterende 20%, om de 80-20 regel te laten werken?
Ik heb er 10/10 van gemaakt.

10% van je content is content die je deelt van én voor andere bedrijven.
Het lijkt niet veel, maar het is ontzettend waardevol bij het bouwen van je eigen netwerk. Als beginnend bedrijf heb je veel ideeën, spreek je met verschillende leveranciers, ga je in dialoog met potentiële klanten etc.
Gebruik deze 10% om relaties op te bouwen met andere bedrijven en beïnvloeders. Dit kun je doen door bijvoorbeeld te posten over:

• Het nieuwe merk dat je gebruikt voor het produceren van je product
• Een grote klant die je hebt binnen gehaald

Zorg er wel voor dat de posts relevant zijn voor je eigen bedrijf. Consistentie is belangrijk bij het opbouwen van een netwerk en fanbase op de Social Media.

10% van je content is zelfpromotie
Dit is het lastige gedeelte. Ik ben in staat om mezelf te promoten, net zolang tot iedereen gillend wegrent. Het probleem hier is, dat niemand dit interessant vindt. Social Media gaat over de interactie, niet het zenden van informatie.
In plaats van voor de zoveelste keer een post te versturen met “Koop nu ons product”, kun je ook de vraag stellen: “Wat vinden jullie het leukste product in onze webshop?”.

Dit is interactie en valt bovendien in de 80% categorie.
Je kunt allerlei acties verzinnen rondom de activiteiten van je bedrijf. Dit kun je delen met je volgers. Als je bijvoorbeeld een nieuwe dienst gaat lanceren, kun je deze voor de volgers op de sociale kanalen als eerste beschikbaar stellen. Vraag wat ze ervan vinden, vertel iets over de totstandkoming van de verschillende keuzes.

Zo zie je maar dat ook zonder directe zelfpromotie het mogelijk is je volgers te betrekken bij wat je doet!

SAMENGEVAT
Deel interessante en relevante informatie (beeld, geluid, tekst) en start een interactie met je volgers. En van de 10 posts zijn er 8 die gaan over jullie en je bedrijf, 1 post over een leverancier of beïnvloeder en maximaal 1 post met schaamteloze zelfpromotie, met uiteraard een call-to-action!
Oh ja, dit kost tijd. Verwacht dus niet een instant succes op je Social Media kanalen.

Uiteraard kan je steeds rekenen op de expertise van webraket om heel deze 80/20 tot in de perfectie uit te werken.
Bekijk de pakketten en we helpen je graag verder.

Reacties
Share

Alain ademt het internet. Hij is steeds mee met de laatste nieuwtjes en gadgets en zorgt er voor dat uw bedrijf scoort binnen de digitale wereld. Alain heeft een grafische achtergrond en die komt hem goed van pas bij het onderscheiden tussen wat wel en wat niet aanslaat bij het grote publiek.

Aanbevolen Berichten

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *