Zelf een ebook maken

webraket-zelf-e-book-maken

Je kunt verschillende redenen hebben om een ebook te willen maken. Je kunt een verhaal vertellen, maar je kunt een ebook ook weggeven om meer inschrijvingen te krijgen op je nieuwsbrief. Daarnast zijn er veel mensen die ebooks verkopen, maar deze boeken worden ook afgedrukt in de boekenkasten geplaatst natuurlijk.

Wat wordt het onderwerp van het ebook?

Voordat je begint aan het maken van je ebook, heb je een onderwerp nodig. Vaak bepaalt het onderwerp ook de omvang van het boek. Een specifiek probleem met een gerichte oplossing kan een paar pagina’s bestrijken, waar een uitgebreide handleiding juist een groter ebook zal worden.

Het is aan te raden om een specifiek onderwerp te bepalen. De meeste mensen zijn op zoek naar een oplossing voor een probleem. Alle mensen die het probleem niet hebben, zullen geen interesse hebben in jouw ebook: Maar alle mensen die het probleem hebben, zullen het ebook zeker downloaden!

Het grote begin

Het begin van het proces is vaak de grootste stap. Er zijn veel manieren waarop je kunt beginnen. De aanpak die voor de meeste mensen werkt, is het maken van een verdeling. Je pakt je onderwerp en deze deel je op in delen die je wilt behandelen. Deze delen zijn de stappen die de lezer nodig heeft om tot de oplossing te komen.

Ik raad je sterk aan om dit niet op je werkplek, kantoor of bureau te doen. Het is beter om dit gewoon ergens te gaan doen waar je lekker kunt werken en waar je ongestoord aan de slag kunt gaan. Een verlaten strand, een gezellige bar of ergens op vakantie bijvoorbeeld. Dat zijn plekken waar je de ideeën echt tot leven kunt laten komen en wanneer je kunt werken wanneer jij echt aan het pieken bent.

Zorg ervoor dat je het onderwerp verdeelt in sub-onderwerpen. Zo kun een betere structuur hanteren en weet je op elk moment waar je precies mee bezig bent. Dat kan op alle manieren, want je hebt geen speciale tekstverwerker nodig om aan de slag te gaan.

Je kunt gewoon aan de slag op de manier die jij het prettigst vindt.

Maar ik ben helemaal geen schrijver!

Geen zorgen, er zijn heel veel ebooks uitgegeven door mensen die geen schrijver zijn. Geen paniek: Er zijn namelijk mensen die er hun werk van gemaakt hebben om te schrijven voor mensen die niet kunnen schrijven, of dit gewoon liever uitbesteden.

Je hebt meerdere manieren waarop je dit aan kunt pakken. Je kunt je ideeën inspreken als een audiobestand, of je kunt er een video van maken die je om laat zetten naar een ebook. Je kunt ook je ideeën uitwerken en iemand hier een boek van laten maken. Wil je het zelf proberen, dan kun je de tekst zelf uitwerken en doorsturen naar een schrijver of een editor die er een lopend verhaal van kan maken, zonder fouten.

Wat je in ieder geval NIET moet doen, is ervoor kiezen om het ebook zelf te schrijven en uit te geven wanneer je onzeker bent over spelfouten en de zinsopbouw. Je komt niet snel over als een expert wanneer jouw ebook vol met fouten staat. Dat gaat je klanten kosten.

Check zeker het blogplan voor meer inzichten omtrent content schrijven!

Een sterke titel

Wanneer je alles op orde hebt, is het tijd om een titel op het ebook te plakken. Deze moet natuurlijk wel weergeven waar het ebook over gaat, maar tegelijkertijd moet de titel het ebook verkopen.

De mensen die de titel zien staan, moeten direct interesse krijgen in het downloaden of aankopen van het ebook. Wanneer je een geweldig ebook hebt met een slechte titel, komt niemand erachter hoe ontzettend goed jouw ebook is en dat zou natuurlijk erg jammer zijn.

De opmaak van je ebook

De opmaak van je ebook kun je regelen in Word door een template te kiezen. Maar je kunt het ook gewoon uitbesteden. Dit kost je maar een paar euro en zorgt ervoor dat alles direct op orde gemaakt wordt door iemand die het ook nog eens veel sneller kan dan jij.

Dit geldt overigens ook voor de voorkant van het ebook. Je wilt het aantrekkelijk hebben zodat mensen direct interesse hebben in het boek. Kun je dit zelf, doe dat dan vooral – maar de meeste mensen doen er verstandig aan om dit werk gewoon uit te besteden aan de mensen die hier kennis en software voor hebben.

Promotie

Wil je dat het ebook gelezen wordt, dan moet je ervoor zorgen dat het ebook naar de mensen toe komt. De mensen komen namelijk niet vanzelf naar jou toe en het is goed om daar op in te spelen. Je kunt je website, je Facebookpagina en andere kanalen gebruiken om mensen te attenderen op je ebook.

Je kunt hier ook een paar euro voor uitgeven via Google Adwords of promotie via Facebook. Op die manier krijg je het ebook makkelijker onder de mensen en dat was het doel van het maken van het boek.

Het is klaar!

Heb je het ebook helemaal klaar – gefeliciteerd! Heb je er al over nagedacht of je het boek ook wilt laten drukken? Op die manier kun je het aan klanten geven die bij je langskomen of waar jij langs gaat. Ook is het makkelijker voor mensen om het boek op deze manier door te geven, wat natuurlijk altijd goed is wanneer je meer naamsbekendheid wilt hebben.

Wat heb je op de laatste pagina gezet? Deze pagina is de plek waar je een aanbod of een Call to Action kunt plaatsen. De mensen hebben het boek uit en dat is het punt waarop je de mensen aan kunt zetten tot een bepaalde actie – de persoon heeft immers alle informatie gelezen die jij uitgewerkt hebt, en zal daarom eerder willig zijn om iets ‘in return’ voor jou te doen!

Reacties
Share

Alain ademt het internet. Hij is steeds mee met de laatste nieuwtjes en gadgets en zorgt er voor dat uw bedrijf scoort binnen de digitale wereld. Alain heeft een grafische achtergrond en die komt hem goed van pas bij het onderscheiden tussen wat wel en wat niet aanslaat bij het grote publiek.